Nowcasten, een vak apart!


Nowcasten, een vak apart!


Nowcasten = observeren!

De term nowcasten wordt gebruikt voor actuele weersvoorspellingen met een tijdsduur van
minder dan zes uur tijd tot nu. Nowcasten is ook één van de kunsten van het stormchasen:
hoe kom ik op het juiste moment op de juiste plaats om de weersfenomenen te spotten
waarnaar je op zoek bent. En vooral ook: hoe kom daar veilig? Het nowcasten kan tevens
het verschil betekenen tussen een succes of een 'bust'. Bij deze gaan we, zeker ook door
eigen schade en schande wijs geworden, wat dieper in op het nowcasten.

Ten eerste is het belangrijk om in de uren vóór een bewuste chase al een beetje een plan te hebben. 
Bepaal op basis van de laatste voorspellingen, observaties, modelkaarten en radar- en satelietbeelden 
in welk gebied je ongeveer wilt gaan chasen. Op die manier kun je ook alvast wat mogelijke locaties 
met goed zicht in je achterhoofd prenten, zodat je op de hectische momenten gelijk weet 
waar je terecht kunt zonder te worden gehinderd door bebouwing, bossen of andere objecten. 


Op 9 juni 2014 waren de mammatuswolken op het aambeeld voorafgaande aan de 'bow-echo' al een teken
aan de wand. Foto: Michel Brands 

Open ruimtes, weilanden, vlakten, dijken, duinen en niet beboste heuvels zijn vaak mooie punten om
vanaf te observeren. 
Houd er ook rekening mee dat als je je moet verplaatsen dat je drukke verkeerspunten rond de spitsuren moet
mijden. Ga sowieso altijd ruim op tijd weg, want dan ben je ook bij oponthoud onderweg op tijd om je 'chasegebied'
te bereiken.

Koers

Hoe bepaal je waar je naar toe gaat? Dat hangt natuurlijk af van de situatie en wat je precies wilt spotten.
Bij een klassieke onweerssituatie in de lage landen komt het noodweer meestal uit het zuiden of zuidwesten en
trekt dan richting noorden en noordoosten. 
 
Het is daarbij belangrijk om te weten waar de onweersbuien zich (kunnen) initiëren, bijvoorbeeld voor-, op- of na een
koufront, door een hoogtetrog of op een convergentielijn. Als je eenmaal de 'broedplaats' van de bui hebt
gevonden dan kun je aan de hand van de trekrichting, treksnelheid en je eigen positie bepalen waar je de
bui kunt treffen en/of af te snijden. Dat doe ik persoonlijk vaak met behulp van een recht stuk papier of mijn mobiele telefoon,
waarmee ik een inschatting maak waar de bui naar toe zou kínnen trekken, rekening houdend met de mogelijke
afwijkingen ook. Daarnaast is het belangrijk om in te schatten of een onweersbui- of complex juist activeert
of juist deactiveert. Honderden kilometers rijden voor een uitgeblust onweerscomplex is de moeite immers niet.
Believe me, I know... 


Probeer bij actieve onweerslijnen (op de radar te herkennen als sneltrekkende rechte- of gebogen lijnen met
veel neerslag) zoveel mogelijk in het midden van de lijn terecht te komen. Daar zijn bijvoorbeeld 
shelfclouds, een gestapelde wolkenband aan de voorzijde van een bui, doorgaans het meest fotogeniek.
Bedenk wel dat die shelfclouds veelal gepaard gaan met (zeer) zware windstoten, zware regenval, hagel en onweer.
Zorg dus dat je op tijd een 'veilige' plaats zoekt en dat je zeker ook niet gaat rijden tijdens de passage!

De beruchte 'bow-echo' op maandag 9 juni 2014 zorgde in het Duitse Ruhrgebied voor windstoten tot boven
de 150 km/u, zorgde voor miljoenen euro's aan schade en eiste helaas ook zes mensenlevens.
Foto: Michel Brands (ongeveer 10 km ten zuidoosten van Aken). 

Supercellen


Bij geïsoleerde onweersbuien of zelfs supercellen is het nóg belangrijker om je positie te bepalen, vooral
om buiten de zwaarste neerslag- en windgebieden te blijven. Zo is 'corepunching', waarbij je dwars 
door de zwaarste neerslagkern rijdt om aan de andere zijde van de cell te komen, ten strengste af 
te raden. Dit omdat je dan van alles kunt verwachten wat stormchasen gevaarlijk maakt. Zie ook het
verhaal 'veilig stormchasen'.

De meeste kans op randverschijnselen als een (roterende) wallcloud of zelfs windhozen/tornado's
heb je als je aan de zuidoostelijke kant van de onweersbui/supercell zit. Op die manier kun je ook goed
anticiperen als de cell na een splitsing van het gebaande pad afwijkt naar rechts (een rightmover) of naar
links (leftmover). Maar ook als je aan de westelijke kant blijft, kan de aanblik van een supercell meer dan de
moeite waard zijn.

















In het pad van de 'Wingene supercell' op 7 juni 2014,
snel richting zuidoosten... 
Foto: Michel Brands

Bij de les blijven

Vanaf het moment dat je vanaf huis vertrekt moet je telkens
nieuwe afwegingen maken. Probeer extreme weersituatie's
vóór te zijn in plaats er middenin terecht te komen! Controleer dus regelmatig via actuele 
satelliet- of radarbeelden of je nog
steeds goed op koers zit en 
check ook de laatste updates van collegachasers op weerforums, social media en/of via StormPlatform.
Informatie én communicatie 
zijn van onschatbare waarde tijdens het stormchasen. Het spreekt voor zich het nowcasten tijdens
het stormchasen puur de taak is voor de navigator(s) en dat de chauffeur zich ondertussen alleen maar richt op het verkeer. Of
als je toch alleen bent: zet je auto op een veilige plaats stil om de laatste updates te checken.


De atmosfeer

Tevens is het enorm belangrijk om tijdens het nowcasten te kijken naar de 
atmosfeer/wolken zelf, actueler dan welke
radar dan ook. Hoe ontwikkelen de buien zich, welke trekrichting 
hebben ze en neem je al ontwikkelingen waar die erop duiden
welke kant 
het meteorologisch gezien opgaat. Een goed hulpmiddel daarbij is een korte serie van foto's te maken (voorbeeld drie
om de tien seconden vanaf 
hetzelfde standpunt) of een korte timelapse om de processen beter te zien. Deze waarnemingen
kun je ook meteen weer vergelijken met 
wat je op de radar ziet. Blijf jezelf op die manier constant afvragen of het nut heeft
om 
ergens te blijven of juist om te verkassen. Ervaring helpt zeker, maar behaalde resultaten uit het verleden bieden, net zoals die
vroegere slogan van die irritante reclame op de radio, geen enkele gagarantie op succes. Elke weerssituatie is weer anders.
Improviseren is enorm belangrijk.

Liveradarmap van StormPlatform

Met de liveradarmap en de gedetailleerde nowcastvoorspellingen van StormPlatform hopen we dat stormchasers in Nederland en
België nog makkelijker- en vooral ook veiliger kunnen gaan stormchasen, om precies te kunnen zien waar ze zich ten opzichte van
het zware weer bevinden. Ook voor jou/u is 
StormPlatform trouwens een handig hulpmiddel om te weten waar het noodweer zich
precies bevindt, zowel onderweg als thuis. Be our guest!